Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Eventyr guidar dig igenom årets medietrender

March 6, 2019

2018 var året som marknadsföring för företag riktigt blomstrade på sociala medier. Många blev också tagna på sängen med oväntade algoritmuppdateringar och ny lagstiftning om hantering av personuppgifter. En bit in på 2019 har det därför släppts en mängd trendrapporter på vad som komma skall på sociala medier. Eventyrs Social media manager Sally Jönsson guidar dig igenom några av de senaste trenderna och ger tips på hur just ert företag ska agera för att nå ut 2019.

  1. Video
    Konsumtionen av videor i sociala medier ökar och prognoser visar att det rörliga innehållet snart kommer ta upp till 80% av all vår tid på sociala medier. Kanske var TV-shop något på spåren, men faktum är att siffror visar att 84% av konsumenterna har köpt något efter att sett en video och 79% föredrar att titta på en video istället för att läsa ett inlägg. Trenden kräver dock anpassning till dagens digitala konkurrens och det är viktigt att snabbt fånga sin publik. Videor i form av stories på Instagram och Facebook har vuxit sig större och förväntas bli ännu populärare 2019.
    -Det finns ett uttryck kallat ”Thumb-stopper”. Ditt material behöver vara så pass intressant redan i inledningen, så att mottagaren stannar sin scrollande tumme, oavsett om det är video, bild eller text, säger Sally Jönsson.
  2. Sponsrade podcaster
    Under 2018 trendade podcasts något enormt. Kanske är det 2019 som på riktigt tar död på radioreklamen för undersökningar visar att företagspoddar eller sponsrade poddar går bättre än någonsin. Bara på Eventyr producerades det över 100 avsnitt för en rad olika kunder under 2018 och i USA driver många företag redan egna podcaster, så som McDonalds, Tinder och MasterCard.
  3. E-handel på sociala medier
    Nu kan du shoppa direkt medan du scrollar igenom Instagram. Enligt BI Intelligence tjänade de 500 största retailvaruhusen 6,5 miljarder dollar på social media shopping under 2017 vilket är en ökning på 24% från 2016. Instagrams uppdatering tillåter idag att fem produkter taggas i en post och en produkt per story. På så vis kan användarna direkt klicka på taggen, se en produktbeskrivning och hamna på rätt inköpssida.
  4. AI
    Många företagare har nog inte förstått bredden av hur artificiell intelligens kan användas för marknadsföring. Men de som använder sig av big data och maskininlärning i marknadsföringssyfte ligger flera steg före. Analysera trender, lär känna din publik, tolka information, effektivisera researcharbetet och hitta mönster. Användningsområdena för AI är många.
  5. Live
    Att slåss om tittarnas uppmärksamhet är tufft på sociala medier. Men siffror visar att tittarna stannar kvar längre i livesändningar än i andra publicerade videor, så länge du ger dem en bra anledning till varför de ska börja titta. Att involvera kända personer eller influencers eller i samband med ett event/en stor händelse är en bra ingång.

Relaterat