Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Nytt all-time-high på 4,3 miljarder kronor

May 8, 2018

Investeringarna i eventmarknadsföring slog rekord under 2017. Totalt ökade investeringarna med 8,4 procent till en omsättning på 4,3 miljarder kronor. Till eventmarknadsföring räknas investeringar i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren.

Mätningen av eventmarknadsföring är en del av en årlig studie som utförs av IRM i samarbete med Sponsrings & Eventsverige (SES). Även investeringarna i sponsring nådde nytt rekord under förra året. Investeringarna har sedan mitten av 90-talet växt stadigt och gör så även 2017. Omsättningen ökade med 1,6 procent till 7,2 miljarder kronor och utgör den tredje största kategorin i IRM:s stora reklamkaka, efter internet och produktion.

– Att både sponsring och event fortsätter att nå nya all-time-high-nivåer är otroligt roligt. Vi hoppas den goda trenden håller i sig även i år, säger Ulrika Molin, vd på Sponsrings & Eventsverige, i en kommentar. 

Runt 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala och regionala rättighetsinnehavare och organisationer.

– Det är intressant att se att eventmarknadsföring lyckas öka i takt med den mycket starka tillväxten inom medieinvestering, statistiken utgör överlag ett värdefullt komplement till IRM:s löpande statistik över medieköp, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i en kommentar. 

 

Källa: Dagens Media, IRM

Relaterat