Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

När 100 miljoner tittar på!

February 8, 2018

Super Bowl är en av världens största sporthändelser med över 100 miljoner tv-tittare. Under februari spelads den klassiska finalmatchen i NFL för 52:a gången, och den här gången mötte fjolårssegraren New England Patriots Philadelphia Eagles där de senare vann en historisk seger.

Men Super Bowl har kommit att innebära långt mycket mer än det sportsliga. Reklamfilmerna skapar massivt intresse varje år. Bara själva reklampauserna bänkar nästan lika många tv-tittare som själva matchen, en utveckling som har lett till att företagen i dag slåss om att få en del av reklamutrymmet under finalmatchen.

Under förra årets Super Bowl låg kostnaden för 30 sekunders reklamtid på omkring 50 miljoner kronor, och inför årets upplaga tros reklampriserna ligga på omkring samma höga nivåer. Många av reklamfilmerna som sänds under Super Bowl har kommit att bli tidlösa klassiker, och tidigare har bland annat den svenska klädjätten H&M betalat runt 26 miljoner kronor för att synas i en reklamspot under 2014 års Super Bowl.

Under årets Super Bowl premiärsändes bland annat reklamfilmer från Amazon, Coca-Cola, Pepsi och Pringles. Förutom matchens stora sportprofiler syns bland andra skådespelarna Morgan Freeman och Keanu Reeves, regissören Danny DeVito och supermodellen Cindy Crawford under årets Super Bowl.

Relaterat