Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Madonnas varumärkesfall

May 21, 2019

Madonnas falsksång och försök till varumärkesförsköning kickar igång debatten om äktheten på sociala medier. När når vi gränsen av vad sociala medie konsumenterna klarar av att sortera?

Det var många som reagerade på Madonnas framträdande i Eurovisionfinalen i lördags. Falskt, dåligt och pinsamt var några av reaktionerna. Popstjärnans röst var långt ifrån så tonsäker som den en gång var och Twitterkommentarer om att hon borde stannat hemma eller åtminstone mimat florerade snabbt.

Nu har popstjärnan själv laddat upp ett klipp från framträdandet på sin Youtube-kanal där det helt plötsligt låter mycket bättre. Försöket att försköna verkligheten slog dock inte rätt utan reaktionerna på det utbytta ljudet kom snabbt.

Det hela väcker dock funderingar kring ”fake news” och förfalskningar av verkligheten. Om Madonna inte hade setts av flera miljoner tittare i lördags kanske ingen hade reagerat på videon på Youtube med förskönat ljud? Vad händer när någon som aldrig sett ”live-ljuset” förfalskar och förskönar sitt varumärke i sociala medier? Hur mycket kan vi som social media konsumenter ”köpa” utan att reagera på äktheten?

Skönsång i all ära, men vad händer när detta förskönande förs över på politiken, nyheter och samhällsinformation? Risken finns att vi som konsumenter når en gräns på hur mycket vi kan sortera, ifrågasätta och källkritisera. Hur ska vi veta vad som är verklighet och vad som är fejk? Förtroendet för sociala medier ligger i en farozon, där alldeles för mycket ansvar ligger hos konsumenterna.

Samtidigt som Influencers visar upp lyxliv och förskönade bilder finns det en underliggande trend på sociala medier, eller kanske ska man säga behov, på äkthet och autenticitet. Vår spaning är att Madonna hade vunnit på att erkänna den dåliga sången. Äkthet, autenticitet och mod. Men visst är det svårt, vem vågar visa upp misslyckanden offentligt. Skulle du?

Bild: Entertainment Weekly

Relaterat