Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Framtiden är inte som den brukade vara

November 27, 2020

Rubriken bygger på ett citat av baseball-legenden Yogi Berra – samma person som myntade uttrycket "det är inte över förrän det är över". När vi nu närmar oss slutet av 2020, ett alldeles speciellt galet år för många och kanske alla. Ett år som tidigt handlade om att inte ställa in utan om att ställa om, att anpassa sig till omvärldsfaktorer som vi inte rår över, dessutom i extremfart. Anpassning för överlevnad.

Men vad kommer efter anpassningen? Försämring eller förbättring? Faktum är att förändringen i vår värld aldrig har börjat och aldrig kommer att ta slut. Den har alltid varit konstant. Just nu har den bara kommit lite snabbare än vanligt och krävt att vi snabbare tar befälet för vår del av utvecklingen.

Och förändring är lättast att genomföra – och framför allt för människor att ta till sig – när vi berättar om varför den sker, och om vart vi är på väg.

Några av vår tids mest upphöjda entreprenörer och innovatörer – Elon Musk, för att ta det tydligaste (och tröttaste) exemplet – hyllas ständigt för sin förmåga att skapa banbrytande produkter. Men borde kanske hyllas ännu mer för sin förmåga att berätta historierna så att vi lyssnar och förstår.

Det är löftet om att vara på väg mot någonting annat, och förklaringen kring varför detta nya är nödvändigt, som gör skillnaden. Att berätta historien om vart vi är på väg, och att sedan erbjuda dig själv som möjliggjörare på resan. Det är en konst. Det är kommunikation.

Vi behöver släppa blicken från backspegeln nu. Det är dags att titta i den riktningen vi kör.  Dags för nytt, att släppa gamla sanningar och skapa nya som inte finns än. Här är mina 3 tips om att inte bara tänka nytt utan att skapa nytt.

1. Bygg inte din kommunikation på dåtiden

Istället för att förlänga det du redan vet eller kan, skapa en helt ny berättelse om framtiden i din bransch, för dina medarbetare och för dina kunder. Det handlar om den framtida positionen för ditt varumärke.

2. Skapa intresse för ditt varumärke genom att tala till känslorna

Vad är egentligen köpmotiven för ditt varumärke, varför blir en kund eller en önskad ny medarbetare intresserad? Jag pratar såklart inte om rationella argument utan om de emotionella värden som ditt varumärke ger mig. Börja med känslorna,  beskriv därefter vad som möjliggör dem.

3. Skapa helt nya erbjudanden istället för att utveckla det som redan finns.

Att utveckla det som redan finns kommer i bästa fall att göra att vi blir lite bättre på det vi redan gör idag. Genom att våga tänka helt nytt bygger du ett starkare varumärke både internt och externt. I bästa fall snubblar du över en helt ny affärsmodell.

Det handlar inte längre lika mycket om vad du gör i dag utan mer om hur du hanterar att du behöver göra någonting annat i morgon. Hur du berättar om denna förändring, denna process, är det som särskiljer dig och ditt varumärke.

Vår process i tider av kraftig förändring är vår produkt. Det är resan genom förändringen vi säljer, och det är resan våra kunder och fans vill vara en del av. Hur gör du och ditt varumärke när ni väljer att förändras? Och hur ni tänker berätta om det ni gör?

Mårten Diktonius, Content Director, Eventyr x Tapaus
marten.diktonius@eventyr.se

 

Relaterat