Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Eventyrs virala succé, mer än 100.000 visningar

March 15, 2019

I samband med regeringsbildningen hyrde Centern möteslokaler ovanför Eventyrs kontor på Skeppsbron i Stockholm. Journalister från hela Sverige fyllde trapphuset i väntan på ett uttalande. Vi tog tillfället i akt och höll en egen presskonferens om Eventyrs dagsfärska nominering i tävlingen Årets Byrå. En gerlillapresskonferens.


Allt filmades av Eventyrs designteam och redigerades snabbt ihop med några av liveklippen från TVs live-sändningar från Skeppsbron. Filmen delades även privat av Eventyrs medarbetare och lades upp på Instagram, Facebook och Linked in. Inom en vecka hade filmen fått över 100.000 visningar och mer än 1300 likes, positiva kommentarer och gratulationer för nomineringen.
5 tips för genomslag med film i sociala medier:

  • Texten är lika viktig som filmen. Skapa nyfikenhet. Många scrollar genom flödet utan ljud. Få tittaren att slå på ljudet.
  • Håll filmen kort. Gärna runt 60 sekunder.
  • Säkra så avsändaren i filmen syns tydligt. Särskilt om filmen får viral spridning.
  • Ta hjälp av kollegor att dela inlägg privat. Helst inom 30 minuter för att aktivera algoritmerna på delningsmotorerna.
  • Just nu fungerar LinkedIn extra bra för spridning.

För mer frågor och förfrågningar kring aktivering i sociala medier, kontakta Kristoffer, Sally eller Niclas på Eventyr.

Klicka på  “Eventyr nominerad i årets byrå”  för att se filmen. Av upphovsrättsliga skäl är reportern i slutet utbytt till Eventyrs egna nyhetsankare Alexandra.

Förresten, hur gick det på galan? Skrolla i Eventyrs some-flöde.

Relaterat