Eventyr

Möten som skapar skillnad. Live, digitalt & socialt

Eventyrs bästa tips för att maximera era sociala medier

November 12, 2018

Sally Jönsson, produktionsledare och social media ansvarig för Eventyrs tjänster inom digital kommunikation, delar med sig av tio praktiska tips. Att använda sociala medier för att kommunicera med viktiga målgrupper bör idag vara en självklarhet för de flesta företag och organisationer. En genomtänkt strategi hjälper er att skapa engagemang och stärka relationer, så här tänker vi:

  1. Våga prioritera
    Satsa era resurser på en eller ett par kanaler som är särskilt viktiga för era målgrupper. Engagera er hellre ordentligt i en utvald kanal än halvhjärtat i flera. Alla kanaler fungerar olika, både vilka poster som funkar men även hur användarna beter sig.
  2. Bestäm syftet
    Definiera ett tydligt syfte för varje kanal och klargör vilka målgrupper ni vill nå med vilka budskap. Utan mål och mening riskerar er kommunikation att bli rörig och intetsägande.
  3. Målgruppsanpassa budskapen
    Ta reda på hur era budskap kan paketeras så relevant som möjligt för dem ni vill nå. Se till att följarna snabbt upplever innehållet som intressant och engagerande.
  4. Var generösa
    Utgå från vad ni kan göra för era följare och inte tvärtom. Kundtjänst, rådgivning eller matrecept är exempel på innehåll som kan kännas relevant och väcka engagemang.
  5. Renodla innehållet
    Välj en tydlig inriktning och håll er konsekvent till den. Det kan vara frestande att posta inlägg om alla verksamhetsnyheter, men en kanal i sociala medier är inte ett pressrum.
  6. Anpassa er tonalitet
    Prova er fram tills ni hittar ett tilltal som passar kanalen, målgruppen och er själva. I sociala medier finns utrymme att vara personlig och uttrycka de känslor ni vill förmedla.
  7. Avsätt pengar
    Ha en budget för att kunna annonsera, boosta inlägg och producera innehåll av hög kvalitet. Sponsring är ofta en förutsättning för att kunna synas i flödet hos era målgrupper.
  8. Måna om dialogen
    Skapa riktlinjer för hur ni bemöter kommentarer och meddelanden. Att snabbt svara era följare visar att ni är tillgängliga och uppmuntrar till ytterligare engagemang.
  9. Utvärdera löpande
    Mät och analysera aktiviteterna både kvantitativt och kvalitativt. Genom att ni regelbundet följer upp engagemang och innehåll kan ni vässa er strategi och höja kvaliteten.
  10. Förnya årligen
    Ta ett samlat grepp en gång om året och se över er strategi för sociala medier. Flexibilitet är viktigt eftersom både plattformarna och användarnas beteenden snabbt förändras.

 

Sally Jönsson, produktionsledare och Social media ansvarig på Eventyr

Relaterat